Semlor till alla!


Att vi har en internationell kvinnodag i kalendern vittnar om att samhället inte är jämställt än.

Sverige räknas som ett av världens mest jämställda länder.
Varför finns då fortfarande kvinnodagen?
Känns inte det lite gammaldags?
Jag förstår att den en gång tjänade sitt syfte. Men nu. 2011?

Ännu en av många bäckar små som förstärker skillnaderna.
Som delar upp människor.
Visst vill jag hylla kvinnor.
Men jag vill hylla män också.

Tycker det borde heta internationella människodagen istället.
En dag att hylla alla människor.
Oavsett kön. Kulturell tillhörighet. Sexualitet.
En dag för alla personligheter.
... Eller varför bara en dag förresten?!
Alla dagar borde vara sådana dagar.

Så länge vi särbehandlar - i stor och i smått - kommer det inte bli jämställt.

Idag firar jag semlans dag istället.
Den är till för alla!





Kommentarer
Postat av: Helmi

vi har en kvinnodag precis därför att samhället är långt från jämställt än :)

2011-03-08 @ 14:08:29
URL: http://helmiftw.blogspot.com/
Postat av: Annie

Samhället blir aldrig jämställt om vi fortsätter särskilja. Jämställdhet handlar om rättvisa. Så om det finns en kvinnodag bör det också finnas en mansdag. Som jag ser det! :)

2011-03-08 @ 18:55:32
Postat av: Elina

Fasen du säger det så bra! :) Tummen upp!

2011-03-08 @ 19:38:01
URL: http://beautylovin.blogg.se/
Postat av: helmi

Men det är ju männen som har alla de andra dagarna?

Det behövs väl åtminstone en dag då de här frågorna uppmärksammas? Det kan väl inte vara en dålig sak?

Det är ju fint om du lever ett helt jämställt liv och inte känner att du har sämre möjligheter bara för att du är kvinna, men så ser det inte ut i resten av samhället eller världen.

2011-03-09 @ 13:56:44
URL: http://helmiftw.blogspot.com
Postat av: Annie

Självklart ska vi kämpa för jämställdhet när det gäller lika lön för lika arbete och mänskliga rättigheter osv. Men det är frågor som borde uppmärksammas alla dagar.

Det är synd att många kvinnor nu för tiden antar en offerroll i samhället. Jag vill inte göra det, utan anser att jag har samma möjligheter som alla andra. Det är bara att tuta o köra och se möjligheter istället för hinder. :) (vilket ju också är en förmån av att bo i Sverige).

Att männen skulle ha alla andra dagar håller jag inte med om. Saker och ting blir vad man gör dom till. Jag anser mej inte mindre värd eller att det är synd om mej för att jag är kvinna. Tvärtom. Och därför är alla dagar mina tillsammans med alla andra människor. Kvinnor som män. :)

2011-03-09 @ 15:05:42
Postat av: helmi

Jag tycker inte alls att du har fel faktiskt. Jag ser det bara ur en annan synvinkel. Jag tycker inte att man bara kan koncentrera sig på sig själv eller på Sverige när man tänker på den här frågan. Det är ju ändå Internationella kvinnodagen och inte Svenska eller 'Min egen'-kvinnodag.

De flesta kvinnor, eller människor för den delen, på jorden kan ju faktiskt inte bara tuta och köra och se möjligheter istället för hinder. Tragiskt men sant.

Och så länge dessa frågor inte lyfts varje dag så tycker jag att det är bra med åtminstone en dag per år ALLA gör det på.

Det är inte synd om Dig för att Du är kvinna, men det är synd att Kvinnor i största allmänhet inte har samma rättigheter eller möjligheter som män i vår värld.

2011-03-09 @ 15:20:31
URL: http://helmiftw.blogspot.com
Postat av: Annie

Jag förstår precis vad du menar! :)

Och ur ett internationellt perspektiv håller jag helt med dej. Alla ska ju ha samma rättigheter såklart! Och det finns alltför många länder där människor inte har det.

Förklarade mer hur jag personligen ser på saken. Rent livsfilosofiskt tror jag att det alltid är bättre att se saker ur ett positivt perspektiv. En positiv inställning skapar möjligheter. Kanske kan det vara ett steg på vägen om kvinnor börjar se möjligheterna istället för hindren. I alla fall i de länder där det är realistiskt. Jag tror att det skulle vara befriande.

Jag hoppas att vi får uppleva den dagen då internationella kvinnodagen inte behövs!



(Haha, kul med en liten minidiskussion på min blogg. Det händer inte så ofta ;) )

2011-03-09 @ 16:18:00
Postat av: helmi

Ja, i Sverige t.ex. borde alla vara mer positiva, män också! Om man är positiv så blir allt mycket lättare. (Okej, kanske inte allt, typ om man är ensamstående småbarnsmamma med städerskelön hjälper det nog inte så mycket)

2011-03-09 @ 17:33:55
URL: http://helmiftw.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0