Om godtrohet

Att vara godtrogen
har sina fördelar.
Och sina nackdelar.

Att vara godtrogen
innebär besvikelse.
Men också
hoppfullhet
.
För om man är godtrogen finns alltid hopp
om det goda i människor.
Och inte bara hopp,
utan även tro.

Att vara godtrogen
innebär att man ständigt tror på att människor vill väl.
Och om det visar sej vara annorlunda, då tar hoppet vid.
Hoppet om att det "kommer bli bra". En vacker dag.

Det är godtroheten
som gör att man ger människor en andra chans.
En tredje chans.
En fjärde chans.
Och en femte chans.
(... En vacker dag)

Det är godtroheten
som gör en så förvånad
varje gång en människa gör något ont.
Litet eller stort.
Hur kunde detta ske?

Godtrohet
innebär ständig besvikelse.


Men godtroheten
måste finnas i mej.
Jag tror på kärleken. Godheten.
Det är värt att bli besviken.
Det är värt att ta den risken.





Kommentarer
Postat av: Emilia

Du skriver så fint Annie! :) Jag tror stenhårt på godheten och på kärleken. Tror alla på den så tror jag vi slipper all bitterhet som finns...



Stor kram!

2009-03-05 @ 16:07:06
URL: http://eemiliaas.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Annie! Vi är nog mer lika än vi vet än. Det är så häftigt och roligt att ha träffat dig:) Hoppas vi ses snart igen. Jag har hela mitt liv varit godtrogen. Men man får sina törnar och lär sig lite grann varje gång. Men när det väl kommer till kritan gör man om det gång på gång. Du vet vad jag sa igår om en viss Ida. Kram

2009-03-12 @ 10:49:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0