Tentabubbla & Filmfestival


Jag är inne i en tentaperiod just nu.
I min lilla bubbla. Med plugg, plugg, plugg.
Är väldigt nervös inför tentan på tisdag.
Terminens enda salstenta.
Jag tycker inte om att sitta och läsa och försöka proppa in så mycket information som möjligt i huvudet. Memorera. Komma ihåg. Välja att ta in det som är viktigt och sålla bort det som är oviktigt. Eller det man tror är oviktigt.
Sen är det bara att hålla tummar och tår att det faktiskt finns där inne någonstans.
När det väl gäller.
På tisdag.

Hade nog blivit totalt paranoid av den här tentabubblan om det inte hade varit för Filmfestivalen.
Jag jobbar som volontär där varje kväll.
Så efter flera timmars plugg piffar jag till mej.
Byter mjukisbyxor mot kjol.
Rufsigt hår mot fint uppsatt.
Au naturel mot smink.
Från isolering till ett socialt sammanhang.
En mycket uppskattad och behövlig paus. Bort från all filmhistoria.
Och istället vistas bland glada människor och bubbel och popcorn och röda mattor.

Det är jätteroligt!

Mesta tiden spenderar jag på Red Carpet-visningarna på Skandia.
Några gånger framöver blir det även jobb med filmquizet som ska hållas på Nordic Light Hotel.
Jag gör lite av varje när jag är där.
Häller upp oliver, nötter, godis, popcorn och dricka till gästerna.
Provsmakar lite av ovanstående för att säkra kvalitén. ;)
Hälsar alla välkomna. Står i dörren till salongen och visar folk in.
Svarar på frågor. Om jag kan.
Spanar in eventuella kändisar.
Ser till att folk får sina drinkar.
Städar och fixar och ser till att allt ser snyggt och prydligt ut.
Pratar. Skrattar. Umgås.
Och vips så är tiden slut. Alla har gått in. Minglet är över och filmen har börjat.
Då städar vi undan. Och sen blir det mat. Idag blev det caesarsallad från Vapiano.
Sen är det bara att gå hem.

Hem till böckerna och plugget och mjukisbyxorna och ångesten.

Tur att jag lever i två världar just nu.
Det är skönt.

Och på tal om Stockholms Filmfestival.
GÅ OCH SE PÅ FILM för tusan!
Det visas massor med bra filmer nu, hela helgen och hela nästa vecka.
Passa på! Det ska jag göra när tentan är över och jag kan ha ett liv igen...

Kolla filmschemat här:
http://www.stockholmfilmfestival.se/

Nu: Sova.
Imorgon: Plugga.
Godnatt alla!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0