Mindfulness


Tar jag till vara på livet?
frågar jag mej själv ibland.
Jag skulle bara vilja stanna upp. Andas. Känna efter.
Våga leva långsamt. Men intensivt.
Känna varje känsla. Bra som dålig.
Det är lätt att vilja sova bort det som är jobbigt. Och dåligt. Och svårt.
Men egentligen är det bättre att göra tvärtom.
Motstånd är lärorikt. Även om det inte känns så just då...
Och alla känslor är viktiga. Det är ju dom som är livet.

Kan man lära sej att leva långsammare?
Att leva i det som kallas mindfulness.
Mamma gav mej en bok om det för flera år sen.
Och ironiskt nog har den legat bredvid min säng enda sen dess. I väntan på att jag ska få "tid" att läsa den. Men tid, det har jag. Jag har bara inte prioriterat den. Alltid haft fullt upp med annat, och så har jag glömt bort.

Men jag vill lära mej.
Tycker om att sluta ögonen och andas. Tänka på ingenting en stund.
Även om det är svårt. Särskilt för en rastlös själ som jag.
Men jag antar att ingenting är omöjligt...

Med detta i åtanke tar jag nu fram boken.
Vart du än går är du där, av Jon Kabat-Zinn.
Läser på baksidan:

"Mindfulness - meditation kan hjälpa oss att inse att vägen som vi kallar vårt liv har en riktning, att den hela tiden går vidare, ögonblick för ögonblick, och att det som sker just nu, i detta ögonblick, påverkar det som händer härnäst."



Nu vänder jag blad.




Kommentarer
Postat av: niklas

alltså det där med tid, man vill bara ha mer och mer av den varan. jag känner mig jämt stressad över saker jag "borde" göra och jag vågar inte titta på alla böcker som jag köpt i tron jag skulle hinna läsa dom. hittar jag en intressant bok så köper jag den och ställer in den i skåpet, en dag tänker jag, en dag ska jag ha TID att läsa alla böcker och då ska jag bli så KLOK. jag ska bli en sån där som har läst mycket skönlitterärt och mycket faktaböcker jag ska VETA saker. en dag.



jag kan till och med stressa upp mig över program på svt play som jag måste/vill se.



vi kan hursomhelst konstatera att vi inte får mer tid än våra 365,25*24 timmar per år, vilket till en början låter rätt generöst. men då ska vi ju äta och sova och bajsa och jobba och sånt där. sen ska vi träffa vänner och transportera oss från och till aktiviteter och så är det ju så många melodifestivaler nuförtiden, det tar ju en stor del av tidskakan.



kunde inte solsystemet bildats sådant att jordens rotation runt solen samt runt sin egen axel tog lite längre tid, då hade vi längre dagar och längre år. eller vänta nu... ;) EN DAG ska jag bli klok som sagt.



när ska vi ha tid med allt det där vi borde göra?



jag har inte svaret men kanske man får infinna sig i situationen att allt inte hinns med, att det är okej. tänk inte på att du inte läst boken om mindfullness, troligtvis har du inte gjort något helt oväsentligt, snarare tvärtom, under de timmar du egentligen kunde spendera på att läsa boken.



jag tror dessutom du är väldigt mindfull redan som det är annie :)



p&k

2010-04-29 @ 01:51:03
Postat av: Annie

Niklas! Tack för dina insiktsfulla ord! Du ÄR redan klok som en bok! :)



Men det är just detta jag menar. Man stressar upp sej så över allt man borde göra. Och det är precis tvärtom vad mindfulness handlar om. Man ska inte tänka vad man borde göra, utan fokusera på det man faktiskt gör - här och nu. Jag tycker så mycket om den tanken, att lära sej att leva mer i nuet. Att andas och finna ro i sinnet istället för en massa stress. Det är något jag vill försöka bli bättre på! :) Därför började jag läsa boken igår. Och den är så himla bra! Älskar den typen av livsfilosofi! :)



Kram på dej vännen!!

2010-04-29 @ 12:19:48
Postat av: Big Fill

Wow, håller med! Härligt att läsa det du skriver. Inspirerande att veta att vissa, kanske fler och fler, medvetet söker efter stillhet och närvaron i nuet. Jag måste kolla in boken du nämner.



Känner du till Eckhart Tolle?

Han har skrivit böckerna: "En ny jord" och "Lev livet fullt ut".

De tar upp samma ämne, och är i min mening två guldkorn. Ett tips.



Mvh F

2010-09-02 @ 21:39:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0