Maskrosor

Jag gick en promenad idag i sommarvärmen.
Utanför Stadshuset flockas glada leenden runt ett nygift par.
Folk sitter i gräset överallt.
Det spelas kubb och boule.
Alla är glada!
Utom en tant som förargat höjer rösten:
- Usch vad mycket maskrosor det är överallt!
Hon rynkar på näsan.

Jag undrar. Har alltid undrat.
Varför är maskrosor mindre värda än andra blommor?

Jag har alltid tyckt att dom är söta.
Som gula små solar i det gröna gräset.
Och dom är roliga även när dom har vissnat.
Då blir dom önskebollar som man kan blåsa på.

Nej, jag förstår inte.
Tanten måste ha varit bitter över något annat och låtit det gå ut över maskrosorna.
Så sorgligt att bara se det negativa i allt det vackra.
För idag var en vacker dag! Med små, gula solar i gräset.




Kommentarer
Postat av: Elin

Åh jag håller helt med! Jag gillar maskrosor! Har aldrig förstått varför de är så hatade, de är ju vackra!

2009-05-04 @ 11:04:03
URL: http://www.finest.se/missskitbra

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0