Att vara sej själv

...och inte den man vill vara. Det är en svår bedrift i livet.

Man föds och dör. Människor kommer och går. Däremot kan man vara säker på en sak:
Jag kommer alltid, alltid få leva med mej själv.
Den här kroppen och den här själen. Mitt eviga sällskap livet ut.
Ibland önskar jag att jag kunde vara någon annan.
Bara byta liv och skepnad, gå in i en annan roll.
Ibland försöker jag desperat passa in, vara den som jag förväntas vara i ett visst sammanhang. Genom åren har jag tagit på mej otaliga roller och masker. Provat mej fram för att hitta den som är jag.
Annie.
Vem är du? (jag).
Kanske aldrig kommer få veta det fullt ut.
Och det kanske är det som är problemet på ett sätt...
att man försöker så hårt, att man tänker så mycket på vem man är att man tillslut bara glömmer att leva.
Jag är automatiskt jag.
Om jag bara släpper taget om kontrollen. Och bara är.

Insikt och mod.
Ta hand om sej själv.
Vara ödmjuk inför sin egen person.

Den man vill vara.
Den man är.
Varför vill man ibland vara någon annan?
Av rädsla för hur andra människor ska uppfatta en?!
För att passa in?
Men egentligen...
man ska bara passa in i sej själv. Alla andra kommer på köpet. För det finns alltid människor som älskar en för precis den man är. Utan krav.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0