Stilla din häftiga själ!

Jorden kan du inte göra om
Stilla din häftiga själ!
Endast en sak kan du göra:
en annan människa väl.

Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer.

(Stig Dagerman)

Jag stod och borstade tänderna när den här dikten plötsligt poppade upp i mitt huvud.
Som en blixt från klar himmel kom orden fram - orden som jag lärde mej för många år sen...
Jag kan den fortfarande.
En av mina favoritdikter!
Tidlös.
Viktig.
Jag ryser.
Tänk att ord kan få en att rysa. För att dom är så vackra. Eller för att dom berör...

När jag var tonåring läste jag den här dikten om och om igen. Helt allvarlig. På fullaste allvar. Nu när jag läser den igen gör jag det på samma sätt. Den ska tas på allvar! Den handlar ju om det viktigaste av allt här i livet. Endast en sak kan du göra: en annan människa väl.
En sak.
Det behöver inte vara en stor sak.
Små saker gör också skillnad.
Det gäller bara att se sej om. Se vad man kan göra för någon annan.
Det finns många sätt.
Och det kan beröra någon som är nära... eller någon i ett annat land långt bort.

Den här dikten som Stig Dagerman skrev för längesen satte sej fast i mitt inre för många år sen.
Och idag plockade jag fram den.
Helt omedvetet.
Och jag kan den fortfarande...

Liten i en stor värld
Liten i en stor värld

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0