Gott Nytt År!


2009 har gått fort. Väldigt fort!
Vårterminen kan sammanfattas med ett ångestladdat ord: C-Uppsats.
Jag hade verkligen inget liv förutom denna uppsats.
"Alla ingredienser till ett gott liv för en vuxen rock'n'roll-man? - En studie om hur två individer påverkar skapandet av kön och identitet i en offentlig debatt kring feminism."
Dag som natt satt jag och knapprade på datorn. Läste böcker. Gjorde research. Och 42 sidor senare var den klar.
Kommer aldrig glömma när jag skickade in sista utkastet.
Frihetskänslan!
Och det var faktiskt värt allt slit till slut. För det blev ju bra.

Sommarlovet kom som en efterlängtad paus från pluggandet.
Och det kändes helt självklart att ta ett studieuppehåll under hösten och resa istället.
Thailand, Malaysia, Laos och Vietnam var planen.
Vi hann bara med de två förstnämnda.
Sen blev jag så sjuk att vi var tvungna att avbryta resan.
Med en tår i ögat packade jag ryggsäcken och åkte hem.

Tror stenhårt på att det finns en mening med allt.
Då var jag jätteledsen att min drömresa inte blev av.
Men nu ser jag annorlunda på det som hände. För tack vare det fick jag tid att tänka.
Och när jag väl började fundera över framtiden kom insikterna väldigt snabbt.

2010.
Nytt år.
Det kommer bli en del förändringar för mej nu.
Jag har bestämt mej för att hoppa av lärarutbildningen.
Det har alltid legat som en liten klump innerst inne att jag inte vill bli lärare. Har aldrig känts självklart, utan mer som en nödlösning eftersom jag aldrig riktigt vetat vad jag egentligen vill.
Kanske har det också varit ett val för trygghetens skull.
Men nu struntar jag i såna tankar.
Istället ska jag leva som jag lär och följa mitt hjärta. För man lever bara en gång.
Har tillbringat massor med tid vid datorn och kollat runt på olika alternativ.
Till slut hittade jag den perfekta utbildningen för mej, kulturvetarlinjen i Stockholm.
Så fort jag läste om den kändes det rätt.
Det här vill jag läsa!
Så jag sökte in till Kulturvetarlinjen med inriktning på film och teater.
Och för några dagar sen fick jag reda på att jag kom in.
Nu är det bara att köra på.
Känns helt underbart!
Jag är jätteglad och ser med spänning fram emot det nya året.

Nyårslöfte.
Tänka positivt.
Om mej själv. Om livet. Om andra.
Se möjligheter, inte motgångar.

Och det har börjat bra.

Det slutade bra också, 2009.
Julen var underbar. Och vit.
Kalmar är så vackert i vinterskrud.
Senast det hände var för flera år sedan. Då gick jag på isen runt slottet i solen.
Om det fortsätter vara så här kallt kanske det blir en ispromenad i år med.

Nyåret firades i goda vänners lag.
Middag och fest. Precis som det ska vara.

Och nu är det en vecka kvar i Kalmar. Sen blir det Stockholm igen.
En ny termin som går mot ljusare tider. Våren.
Jag hoppas det blir bra.
Det känns så inombords i alla fall.

Lyckligt lycklig.

GOTT NYTT ÅR alla godingar!


 

 


Kommentarer
Postat av: Emilia

Hej, god jul o gott nytt år i efterskott Annie :)



Jag tror också det finns en mening med allt som händer, även om man inte vill tro det i just den stund det inträffar.



Skönt att du kommit på vad du vill göra :) vad kan man arbeta med sen när du är klar med kulturvetarlinjen? Jag är inte så haj på sånt ;)



Kram på dig

Emilia

2010-01-07 @ 12:32:22
URL: http://eemiliaas.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0